Dra nytta av den nyttiga kokosoljan

Husmödrar har använt sig av kokos i många år nu. Dess små flingor förgyller vilket bakverk som helst och var en exotiskt smarrig smak när den kom. Men det är först på senare tid som vi i Sverige har börjat använda andra delar av den nyttiga kokosnöten. Forskare har kommit fram till att kokosen har en oslagbart hälsosam sammansättning och gör under för vår kropp både på utsidan och på insidan. Den är proppfylld med vitaminer, mineraler och nyttigt fett. Dessutom är många av de aminosyror som kroppen behöver representerade i kokosoljan. Bland det bästa med kokosoljan ur en hälsosynpunkt är att den innehåller laurinsyra, en antibakteriell glycerid som aktivt stoppar virus och bakterier som inte är bra för oss.

Kokosoljan är dessutom en behaglig hudkräm, förhindrar håravfall på ett effektivt sätt och är ett superbra insektsmedel. Men det tar inte slut där. Det populäraste användningsområdet är nästan för viktminskning.

Sen folk började få upp ögonen för så kallade ketogena dieter, de som använder sig av fett för att förbränna fett, har kokosoljans framgångssaga dragit igång på allvar. Den ökar ämnesomsättning, hjälper kroppen att ta upp omega 6 och bidrar med massor av nyttigheter som behövs för att få en stark och frisk kropp.

Från tropikerna via kolonisatörerna till hälsoaffären

Dra nytta av den nyttiga kokosoljan.Ordet kokos kommer från de spanska och portugisiska orden coco, som betyder huvud eller skalle. Man tror att den döptes till detta av spanska och portugisiska kolonisatörer som tyckte att nöten likande ett huvud på grund av de tre små groparna som gör att den ser ut som ett ansikte. Kokosnöten är känd för sina många användningsområden. I princip hela nöten används och bearbetas på olika sätt. Man kan äta fruktköttet. Det smakar bra både färskt eller torkat.

Vi i västvärlden kanske mest konsumerar det i torkad, riven form.

  • Man kan dricka kokosvattnet, laga mat med kokosmjölken.
  • Ur kokosnötter utvinner man kokosolja.
  • Skalet används ofta som kol och läggs på elden.
  • Dessutom är kokosfibrerna populära som rep-material och tågvirke.

Miljontals människor i tropikerna äter kokos på ett eller annat sätt varje dag. De produkter gjorda av kokosnötter som vi köper i hälsoaffären är oftast producerade i Indonesien eller Filipinerna, men de växer både vilt och odlat i bland annat Mellanöstern, Sri Lanka, USA, Australien och på Kanarieöarna.

En hälsonöt blir till och oljan utvinns

Kokosnöten trivs på sandig mark och har inga problem att växa där det finns mycket salt i marken. Det är därför den ofta återfinns på sandstränder vid havskanten, som du kanske sett på folks härliga semesterbilder från paradiset. De gillar mycket sol och fuktig luft, men har också hittats växande i till exempel Pakistan, som är ett mycket torrt ställe.
I över 90 länder i världen odlas kokosnöten för försäljning och export. De flesta av de 62 miljoner ton kokosnötter som produceras varje år kommer från tropiska Asien, det vill säga huvudsakligen från Indonesien, Filipinerna och Indien.

Dessa står tillsammans för cirka 73 procent av den totala mängden. Hur nöten skördas beror på vilket land som man pratar om. I Thailand och Malaysia är det vanligt att använda dresserad så kallad svinmakak, en slags apa. Det finns speciella skolor för att träna aporna och sen håller man tävlingar varje år för att kora den snabbaste apan.
Själva kokosoljan utvinns från nötens kärna eller från köttet. Det krävs att kokosnöten är mogen för att man ska kunna få ut olja. Man kan antingen torka köttet först och sen pressa ut oljan. Eller så använder man den råa nöten för att få tag på oljan. Den kokosolja som inte har någon smak är tillverkad av torkad kokos, medan den som smakar och luktar kokos är gjord av färska kokosnötter.

Vitaminer och mineraler så det står härliga till

Som tidigare nämnts så är kokosoljan fullproppad med vitaminer och mineraler. I takt med att oljan blivit allt mer populär i västvärlden har forskningen ökat och man har kommit fram till hur sammansättningen av näringsinnehållet ser ut. Beräkningarna är gjorda på en mogen kokosnöt, men alla nötter skiljer sig åt lite, så det är svårt att säga exakt. Bland annat innehåller den följande vitaminer:
• Vitamin C
• Tiamin
• Riboflavin
• Niacin
• Vitamin B6
• Vitamin E

Dessutom innehåller kokosnöten en stor mängd mineraler och nyttiga aminosyror. Alla människor behöver dessa vitaminer och andra nödvändiga ämnen. Istället för att ta kosttillskott och konstgjorda brustabletter eller piller, kan det vara en bra idé att försöka få i sig en eller ett par teskedar kokosfett om dagen. Människor som gör det hävdar att de sedan dess fått mer energi och känner sig piggare, så nog gör det skillnad för kroppen. Man bör dock se upp med vilken kokosolja eller kokosfett man köper. För att få den nyttiga varianten som är bra för dig och inte skadar dina organ eller höjer kolesterolet, ska du se till att köpa den kallpressade oljan. I den finns alla näringsämnen kvar, medan den härdade kokosoljan har förlorat de samma.

Bantningspreparat som verkligen funkar

Ett område som verkligen drar nytta av kokosoljan och dess hälsoegenskaper är viktminskning. Tyvärr är det inte alla som insett hur kroppen fungerar, utan i flera länder varnar fortfarande hälsomyndigheten för fett. Människor är fettskrämda och inser inte att lightprodukter av olika slag inte är svaret på deras viktkamp. Utan fett i kosten har de flesta svårt att bli mätta. Och är man hungrig är risken stor att man rusar i panik till kylskåpet, med lågt blodsocker och skakiga händer trycker man i sig en pinnglass eller liknande.
Det mesta handlar som så ofta förut om kunskap. Det gäller att ha koll på de olika fetterna, och sen kunna omvandla kunskaperna till praktiska sammanhang. Fett är bra för oss. Vi behöver alla fett för att kunna tänka, stå, gå, dansa och springa. Kokosfett består till största delen av medellånga fettsyror. Dessa hjälper oss inte bara att förbränna mer och på så vis gå ner i vikt om vi behöver det, utan också att ta upp mineral- och näringsämnen ur maten som vi äter och drycken som vi dricker.

Förbränn fett med fett

När man äter fett, de nyttiga fetterna alltså, så påskyndas fettförbränningen på ett hälsosamt sätt. Det verkar kanske konstigt, men flera studier har kommit fram till samma sak. Det förefaller som att kroppen på ett undermedvetet plan tänker ”Aha! Här kommer det fett, då kan jag ju släppa ifrån mig lite av det osunda fettet som sitter runt om på kroppen”. Ett litet varningens finger måste dock höjas, eftersom kokosfett är väldigt rikt på kalorier, precis som alla fetter är. Man kan naturligtvis inte häva in mängder av kokosfett varje dag och hoppas på viktminskning. Till viss del handlar det alltså fortfarande om kalorier in och kalorier ut.

Men en liten mängd kokosfett per dag ger stora hälsovinster och påverkar både ämnesomsättningen och viktminskningen. Ofta kan överviktigas kroppar vara i obalans på grund av att deras blodfetter är i obalans och det kan man ibland korrigera med kokosolja.
Mäns övervikt sitter ofta runt midjan och den påverkas också positivt av kokosolja. Också fett som sitter runt kroppens viktiga organ som hjärta, lever och lungor, påverkas snabbare av kokosolja än annat fett.

Energi för dig som tränar

Mycket av den moderna forskningen kring kokosfettets nyttiga egenskaper har kommit fram till att det är fettet som gör det. Särskilt för dig som tränar, oavsett om du gillar att lyfta tungt i gymmet eller springer långa löprundor ute i naturen. Det beror på att kokosfettet bidrar med ett enkelt sätt att få i sig nyttigt fett, snabbt och utan att behöva ta kosttillskott. När kokosfettet kommer in i kroppen stimuleras den till att använda förbränna fett istället.
Välj en bra ekologisk kokosolja, du bestämmer själv om den ska vara med eller utan smak, det beror på vad du gillar. Sen tar du en tesked eller lite mer innan träning. Det mättar på ett bekvämt sätt, utan att bli för mycket och ger dig energi under träningspasset. Som en extra bonus får kroppen det lättare att ta upp fettlösliga vitaminer som omega 6 och omega 3, efter att du stoppat i dig lite kokosolja. Träningspasset efter en tesked naturligt fett från kokosnöten kan alltså bara bli toppen.

Kokosoljans andra hälsoeffekter

Det är inte bara överviktiga som mår bra av att få i sig lite kokosolja om dagen. Den har nämligen en rad andra hälsoeffekter, som även du som inte behöver tappa några kilo, kanske är intresserad av. Den leder till exempel till följande:
• Förbättrade kolesterolvärden
• Stabilare insulinläge
• Hämmade infektioner
• Förhindring av svampinfektioner

Du har alltså väldigt lite att förlora på att lägga till kokosoljan på din dagliga matsedel. Det behöver inte vara krångligare än att stoppa en tesked i ditt te eller kaffe under dagen. Du kan också testa att steka grönsaker i kokosolja, baka med den, lägga lite olja i din morgon-smoothie eller ringla den över grillade grönsakerna. Möjligheterna är oändliga!