Glykemiskt index

Konceptet glykemiskt index skapades av Jenkins och medarbetare i början av 1980-talet som en metod att begränsa den postprandiala blodsockerhöjningen hos diabetiker. Tekniskt sett är GI ett index för det glykemiska svaret på en standardiserad mängd kolhydrater (50 g) i jämförelse med svaret på samma mängd kolhydrater från ett referenslivsmedel (antingen glukos eller vitt bröd). Praktiskt bestäms det glykemiska svaret genom att mäta serumglukosnivåer efter specifika tidsintervall under 2–3 timmar efter det att en försöksperson konsumerat 50 g kolhydrater.

GI & Blodsocker

Ytan under blodsockerkurvan räknas ut och jämförs med den yta som motsvarar referenslivsmedlet (som konsumerats av samma individ). Ytan för referenslivsmedlet är satt till 100. Då till exempel spaghetti testas ges försökspersonen en portion på ca 200 gram spaghetti (som innehåller 50 g kolhydrater) och ytan under blodsockerkurvan utgör ca 44 procent av den som glukos producerar. GI för spaghetti blir därmed 44.

Denna process utförs ca 2–3 gånger för varje försöksperson för att reducera effekten av blodsockersvarets dag-till-dagvariation, och det slutliga GI-värdet är det medelvärde resultaten från ett flertal försökspersoner producerar.

GI-metoden gör dig medveten

Vad äter du oftast till frukost? Vilken typ av bröd brukar du äta? Vilken typ av stärkelse äter du oftast vid huvudmåltiderna: potatis, ris eller pasta? Hur ofta äter du snabbmat, typ pommes frites? Hur ofta äter du frukt och grönsaker? Hur ofta äter du baljväxter (ärtor, bönor och linser)? Vad dricker du oftast till maten, mellan måltider?

Läs mer om: GI, GI-metoden och GI tabell

Kommentera