GI vs LCHF

GI, GI vs LCHF

Både GI-metoden och LCHF har under den senaste tiden fått stor popularitet. Båda dietmetoderna är trendiga, ger viktminskning samt ett piggare och mer hälsosamt liv. Men vad är det egentligen som skiljer de båda metoderna åt?

Om LCHF

LCHF är en förkortning för Low Card High Fat, som alltså betyder lite kolhydrater och mycket fett. Det är en viktminskningsmetod, men det är också en livsstil. Tanken är inte att det ska vara någon diet utan att man ska kunna äta enligt LCHF jämt.

LCHF som viktminskningsmetod

LCHF fungerar mycket bra för den som vill gå ner i vikt. Kolhydrater är det enklaste tillgängliga bränslet för kroppen, men när det inte finns särskilt mycket kolhydrater i kroppen så används istället kroppsfett som den primära energikällan, varpå fettförbränningen startar. När man äter enligt LCHF metoden så bildas så kallade ketoner i kroppen och de är dessa som används som energi istället för kolhydraterna. Med LCHF får man därför ett stabilare blodsocker och dessutom en markant ökad fettförbränning, vilket gör att LCHF är en bra viktminskningsmetod, men också en bra metod för den som vill hålla vikten. Går man ner i vikt med LCHF så kan man räkna med att det är en bestående viktnedgång, jämfört med många andra viktminskningsmetoder där man ska äta enligt en viss diet under en tid och så fort man slutar med dieten så börjar man gå upp i vikt igen. En annan bra sak är att personer som äter enligt LCHF brukar säga att deras sötsug och hunger snabbt försvinner.
>> Läs resten av denna artikel här! »

Bantningspiller

Bantningspiller

Bantningspiller är drömmen för alla de som kämpar med vikten. Det är många som hoppas att pillren ska kunna ge dem den kropp de drömmer om. Riktigt så enkelt är det inte – bantningspillren är ett bra alternativ för den som vill gå ner i vikt. Men för att få bäst effekt bör man kombinera dem med nyttig mat och motion. På så sätt kan bantningspiller ge din viktnedgång en rivstart.

Vad är bantningspiller?

Bantningspiller är tabletter som är avsedda att hjälpa människor att gå ner i vikt. De har olika egenskaper, en del fungerar aptitnedsättande, andra fungerar fettreducerande. Lite längre fram i artikeln kommer vi att gå igenom olika typer av bantningspiller.

Eftersom allt fler människor i världen blir överviktiga och feta och de flesta av dem inte trivs med sin övervikt så är det många företag som har tagit fasta på det och börjat sälja viktminskningspiller av olika slag. En del fungerar riktigt bra, andra fungerar sådär och några är rentav farliga att äta. Det finns många olika slags bantningspiller på marknaden och det bästa är att man köper bantningspiller av någon som vet vad han säljer så att han kan guida dig till det bantningspiller som fungerar bäst för dig.

>> Läs resten av denna artikel här! »

Efter semestern bantning

GI och bantning

Badsäsongen är över för denna gång och det är dags att ta av badringen. Efter en härlig sommarsemester där du kanske njutit extra mycket av god mat och dryck kan det vara dags att göra en efter semestern bantning. Ofta är det lättare att gå ner i vikt när hösten kommer och man är tillbaka i sitt hem igen efter sommarens alla resor. Efter semestern har man också oftast kommit tillbaka in i sina gamla vanliga rutiner igen med jobb, familjeliv och annat, vilket gör att det kan vara enklare att sätta igång med en bantningsmetod. Hösten brukar vara en nystartsperiod för många, vilket troligen hänger ihop med barndomens skolstarter. Därför passar det väldigt bra att också börja med livsstilsförändringar, som att gå ner i vikt, just när hösten närmar sig.

Bantning efter semestern

Om du vill bli av med de extra kilon som smög sig på under sommarens grillkvällar och utflykterna till badstrandens glasskiosk så finns det flera bantningsmetoder att välja bland. Men den metod som räknas som mest effektiv och som jag brukar rekommendera är GI-metoden. Förkortningen GI står för glykemiskt index och GI-metoden handlar om att minska intaget av livsmedel som har högt glykemiskt index och istället äta mer av de livsmedel som har ett lågt glykemiskt index.
Alla livsmedel har nämligen ett värde som anger hur mycket det aktuella livsmedlet ökar kroppens blodsockernivå. Målet är att hålla en stabil blodsockerkurva, vilket ger många positiva effekter, inte bara när det gäller viktminskning, utan studier har också visat sig att GI-metoden förbättrar hälsan på många andra sätt. Riskerna för diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar minskar, sötsuget minskar, man får mer energi och en bättre koncentrationsförmåga och man blir också piggare rent generellt ifall man äter enligt GI-metoden. Dessutom är det enklare att gå ner i vikt, viktminskningen sker ofta snabbare än med andra metoder och dessutom är viktminskningen långvarig, till skillnad från om man exempelvis använder sig av pulverdieter eller liknande metoder, där man vanligen går upp i vikt igen så snart man avbryter pulverdieten.
>> Läs resten av denna artikel här! »

Vad får du äta och vad bör du undvika

Artikelserie om GI-Metoden

Enligt GI-metoden kan livsmedlen delas in i tre olika nivåer: lågt GI (GI-värde under 70), medel (GI mellan 70-90) samt högt GI (GI-värde över 90). Det är bra att äta mat som har så lågt GI-värde som möjligt. Här kommer listor på livsmedel du får äta mycket av, livsmedel du kan äta ibland samt mat som du helt bör undvika.

Grönt ljus – ät så mycket du vill av dessa livsmedel:
Fågel, fisk, skaldjur, kött, ägg, olivolja, rapsolja, valnötsolja, solrosolja, linfröolja, aioli, majonnäs, oliver, avokado, nötter, frön, lagrade ostar (30 %), Philadelphiaost, Mozzarellaost, Halloumi, Fetaost, dessertostar, grädde, crème fraiche, alla salladssorter, paprika, selleri, gurka, fänkål, groddar, rädisa, sparris, broccoli, blomkål, sockerärtor, aubergine, squash, spenat, haricots verts, brysselkål, tomat, vitkål

>> Läs resten av denna artikel här! »

Fördelar och nackdelar med GI-metoden

Artikelserie om GI-Metoden, Fördelar med GI metoden

GI-metoden är ett bra sätt att minska sin vikt. Men det är ingen traditionell bantningsmetod, utan det är en livsstil, en livsstil som är tänkt att fungera för resten av ditt liv, inte för en kortare period. GI-metoden bygger på sunt förnuft. Man ska äta långsamma kolhydrater, magert protein, nyttiga fetter samt mycket frukt och grönt. Man ska också tänka på att äta regelbundet och gärna motionera för att få bäst effekt.

Fördelar med GI metoden

Fördelarna med GI metoden är många: Man får en jämnare blodsockerkurva, man blir piggare, friskare, metoden är bra för hjärtat, sötsuget minskar, man går snabbt och lätt ner i vikt, man får mer energi, risken för övervikt och riskerna för diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar minskar.

>> Läs resten av denna artikel här! »

GI-metoden och motion

Artikelserie om GI-Metoden, GI-metoden och motion

Om man har bestämt sig för att gå ner i vikt med GI metoden så bör man kombinera kost och motion. Man börjar med att lägga om kosten till en kost med långsamma kolhydrater, magert protein, nyttiga fetter och mycket frukt och grönt. Det är också viktigt att man börjar äta regelbundet, det bör helst inte gå mer än fyra timmar mellan varje mål mat. När man börjar äta GI-kost så kan man komplettera den nya livsstilen med att också börja motionera.
>> Läs resten av denna artikel här! »