GI Metoden

En metod för att gå ner i vikt är den som kallas för GI-metoden. GI står för glykemiskt index och är det som mäter hur vår blodsockernivå påverkas av kolhydratrik mat. När vi äter kkolhydrater så gör de olika saker med vår kropp. De omvandlas till glykos, alltså socker. Om du då äter kolhydrater som gör att du får höga blodsockervärden har du lättare att lägga på dig vikt än om du äter kolhydrater som ger ett lägre blodsockervärde. GI är det värde man mäter på livsmedel med kolhydrater. Snabba kolhydrater har högt GI och långsamma kolhydrater har lågt GI. När man äter enligt GI-metoden så ska man alltså utesluta alla snabba kolhydrater. För att koll på vad som ger vad, så finns det en GI-tabell. 

Genom att äta långsamma kolhydrater så får du ett stabilt blodsocker. Det i sin tur leder till en mängd hälsofördelar.

Denna blogg kommer att handla om att äta nyttigt, men även hur man på andra sätt kan leva hälsosamt för att må så bra som möjligt. 

Proteinpulver för viktnedgång - Bra eller dåligt?

17 dec 2020

När man talar om proteinpulver så är det många som tänker att det är något som de som tränar mycket som tar. Men det är även bra att använda om det är så att du försöker gå ner i vikt. Kolla gärna in Fitnessfrank.se's test av proteinpulver för att hitta rätt sort för dig. Protein i sig är viktigt för alla att få i sig. Det går att få i sig protein via den mat man äter. Men om man vill ha ett högt intag av just protein så går det ofta smidigast att använda pulver. Protein ansvarar bland annat för muskeluppbyggnaden, har en viktig del i ditt immunförsvar och reglerar en del hormoner och enzymer. Det hjälper även till att bränna fett samt hålla dig mätt.

Går man ner i vikt av proteinpulver?

Det går inte att gå ner i vikt bara genom att börja äta eller dricka proteinpulver. Det kan bidra till att du går ner i vikt, men för att du ska gå ner i vikt är det ju så att du ska äta färre kalorier än vad du förbrukar. Därtill är det inte fel att även träna en del. Att kombinera en viktminskningsmetod med proteinpulver samt öka på träning kan därmed göra att du kan gå ner i vikt snabbare. Protein gör även att du känner dig mättare längre tid. 

Sedan är det bra att undvika tomma kalorier, som ofta finns i glass, kakor, godis, chips, alkohol. 

Innan du ser resultat

13 okt 2020

Vi vill gärna poängtera att GI-metoden fungerar! Det finns gott om exempel och studier som visar på den positiva effekt GI har på viktnedgång. Men innan man börjar se resultaten så kan det kännas lite vemodigt. Tänk därför på att inte slänga bort att dina kläder för snabbt, och att det kan vara en idé att köpa stora kläder online ett tag till. Det är ingen quickfix, du kommer inte att gå ner 10 storlekar över en natt! 

Behåll motivationen

Alla som är överviktiga VET vad de borde äta och hur de borde göra för att gå ner i vikt. Det handlar inte om brist på kunskap, utan om brist på omdöme eller taskig impulskontroll. Det gäller då att behålla den motivation man hade den dagen man bestämde sig för att göra något åt saken. 

  • Ta ett foto framifrån och från sidan - Titta på bilden och ställ dig frågan "Vill jag se ut så här?" när du känner ett sug efter mat eller godsaker. 
  • Sätt upp en lapp inuti kylskåpet och innanför dörren till skafferiet. På den skriver du "DU ÄR INTE HUNGRIG, BARA RASTLÖS! STÄNG DÖRREN"
  • Ring en vän. Be en kompis att vara din "mentor" som du kan ringa till när du känner ett sug. 

Det finns fler saker man kan göra för att hålla uppe motivationen men det viktiga är kanske inte hur man gör, utan att det funkar. Är rätt med GI, se till att du har kläder som passar och blicka framåt är tre saker som kan ge dig styrkan att fortsätta din viktresa.