GI-metoden och motion

Om man har bestämt sig för att gå ner i vikt med GI metoden så bör man kombinera kost och motion. Man börjar med att lägga om kosten till en kost med långsamma kolhydrater, magert protein, nyttiga fetter och mycket frukt och grönt. Det är också viktigt att man börjar äta regelbundet, det bör helst inte gå mer än fyra timmar mellan varje mål mat. När man börjar äta GI-kost så kan man komplettera den nya livsstilen med att också börja motionera.

Ökad fettförbränning

Om man motionerar samtidigt som man lägger om kosten så kommer det att gå snabbare att gå ner i vikt med hjälp av GI-metoden. Det spelar ingen större roll vad man tränar, bara man rör på sig. Om man börjar motionera kommer insulinkänsligheten att förbättras. Om man dessutom styrketränar bygger man muskler, vilket gör att fettförbränningen ökar i vardagen också, eftersom det är jobbigare för kroppen att bära omkring på mer muskler.

Bra träningsformer

Det räcker med en halvtimme eller timmes promenad varje dag. Andra bra träningsformer är simning och cykling. En del tycker att det är roligt att träna i grupp, då kan spinning, aerobics eller step up vara bra alternativ. Andra tycker om att vara ute i naturen och gillar att rida, fjällvandra eller orientera. Man ska välja den motionsform som man tycker är rolig, då är det störst chans att man kan ägna sig åt det ofta. Vardagsmotion är också viktigt, man förbränner mycket genom att dammsuga eller klippa gräs.

Vad är GI – ny artikelserie om GI-metoden – artikel 7 av 10!

Kommentera